Kom godt fra start i 2021 med et automatiseret lønsystem

Det lyder givetvis ikke særligt sexet: lønsystemer. Måske du endda synes, det lyder som et kedeligt projekt at sætte dig ind i samt at skulle vælge eller skifte lønsystem. Men faktisk behøver det hverken være et langstrakt projekt eller besværligt. Og én ting er sikkert: Uanset hvilken virksomhed du har, uanset størrelse og uanset antallet af ansatte ? så er det så godt som uundværligt at klare sig uden et online, automatiseret lønsystem, da du ellers risikerer at komme til at bruge meget tid på at indtaste løndata manuelt hver eneste måned.

Et lønsystem skal være nemt at bruge, sikkert og automatisk

I dag er markedet fuld af løsninger med forskellige bud på, hvordan et lønsystem skal se ud. Der er derfor rigeligt man som virksomhed kan vælge imellem og det kan godt være lidt af en jungle at finde rundt i. Ligeledes fås de i forskellige prisklasser og dermed også i bedre eller dårligere kvalitet. Således bør du gøre dig en række overvejelser, inden du vælger lønsystem, så du er sikker på, at du ender med det der matcher dig og dit virke bedst: Et der udfylder alle de behov du måtte have ? og hverken mere eller mindre ? så prisen dermed også matcher størrelsen på de funktioner, du har behov for. Har du allerede et lønsystem er det ligeledes en god idé i ny og næ at undersøge, om du muligvis trænger til en opgradering. Et godt lønsystem skal som minimum være let at navigere i, sikkert og automatisk. Herudover er der en række andre kvaliteter, du bør kigge efter:

Hvad kendetegner et godt lønsystem?

1. Gennemprøvet og automatisk: Det er vigtigt at et lønsystemprogram er gennemtestet og fri for fejl, og så skal det automatisk kunne håndtere de problemstillinger / løsninger, jeres virksomhed har brug for.

2. Hvad gør andre? Med så stort et udbud af løsninger der i dag findes på markedet, er det en god idé at kigge til andre virksomheder, der minder om din, og undersøge hvilket lønsystem de bruger. Det kan spare dig en del researcharbejde, ved at se hvad andre, lignende virksomheder har valgt.

3. Data og udbygning: For en større virksomhed er det vigtigt, at lønsystemet kan genere flere slags statistikker og data, så regnskabsmedarbejderen ikke selv skal bruge tid på at udforme disse. Ligeledes er det vigtigt, at systemet let kan integreres med andre systemer jeres virksomhed bruger, for eksempel Excel og Office-pakken i det hele taget, så data nemt overflyttes fra ét program til et andet.

4. En leverandør der dækker jeres behov: Alt efter størrelsen på virksomheden og dermed størrelsen på jeres behov, kan det meget vel være, at I har fordel af at vælge en leverandør med let tilgængelig kundeservice og eller/ rådgivning efter behov.  

5. Brug Trustpilot: Endeligt er det en god idé at læse anmeldelser på Trustpilot, så du kan blive klogere på hvilke fordele (og ulemper) de forskellige lønsystemer har. Her får du en klar indikator på, om et givent system lever op til forventningerne.